Disciplinary knowledge in the curriculum: critical view from current nursing training

Authors

  • Sandra del Cisne Riofrío Terrazas Universidad Central del Ecuador, Carrera de Enfermería. Quito, Ecuador
  • Irma Jeannette Saltos-Llerena Universidad Central del Ecuador, Carrera de Enfermería. Quito, Ecuador https://orcid.org/0000-0001-5052-4716

DOI:

https://doi.org/10.53732/rccsalud/2024.e6501

Keywords:

nursing, nursing education, resume, higher education

Abstract

In the last five decades, nursing researchers have worked hard in the theoretical-conceptual field, providing the foundations on which nursing knowledge has been built, strictly complying with mental processes and based on ethical, moral and value aspects. This reflection article expresses the analysis of the development of the nursing discipline addressed from the beginning of the profession itself to the current development, recognizing first of all the importance of the concepts emanated and their application in the scientific development of nursing. discipline at a national and international level, secondly, information on the nursing discipline is provided in relation to other disciplines, such as in the case of medicine. It is also considered of great relevance to carry out a curricular analysis, since with the passage of time there has been little theoretical-practical link in higher education institutions, which may happen in the future for new professionals to have little support in care. generated due to the lack of integration of knowledge based on Nursing theories, thus causing little disciplinary development as they cannot be linked in professional praxis.

References

Borré-Ortiz Y; Lenis-Victoria, L; Suárez-Villa, M; Tafur-Castillo, J. El conocimiento disciplinar en el currículo de enfermería: una necesidad vital para transformar la práctica. Rev Cienc Salud. 2015;13(3):481-491. http://dx.doi.org/10.12804/revsalud13.03.2015.12

Cabal E. VE. Enfermería como disciplina. Rev. Colomb. Enferm. 2011;6:73-81. https://revistacolombianadeenfermeria.unbosque.edu.co/index.php/RCE/article/view/1436

Palacios Ceña D. La construcción Moderna De La enfermería. Cultura de los Cuidados. 2007;11(22):26-32 https://culturacuidados.ua.es/article/view/2007-n22-la-construccion-moderna-de-la-enfermeria

Castrillón M. Desarrollo disciplinar de la enfermería. Revista Investigación y educación en enfermería. 2002;20(1):82-88. https://www.redalyc.org/pdf/1052/105217873005.pdf

Pozo M JI, Crespo MA. Aprender y enseñar ciencia. Del conocimiento cotidiano al conocimiento científico. Madrid: Ediciones Morata; 2008. https://books.google.com.py/books?id=aTo6TMfVEIgC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Durán M. La renovación del conocimiento y la práctica. Aquichan. 2014;14(1):5-6. https://aquichan.unisabana.edu.co/index.php/aquichan/article/view/3930

Newman M, Smith M, Dexheimer Pharris M, Jones D. Dexheimer, M. y Jones D.e focus of the discipline of nursing revisited. ANS Adv Nurs Sci. 2008;31(1):E16-27. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20531258/

Villalobos M. La renovación del conocimiento y la práctica. Aquichan. 2014;14(1). https://aquichan.unisabana.edu.co/index.php/aquichan/article/view/3930

Burgos MM, Paravic T. Nursing assessed as a profesión. Rev Cubana Enferm. 2009;25(1-2) https://www.imbiomed.com.mx/articulo.php?id=59449

Cañon W, Duran E, Yurley E; Hernández-Beltrán JA. Enfermería basada en la evidencia. Universidad de Santander UDES. Revista de Investigación Cuidarte. 2010;1(1): 82. https://www.redalyc.org/pdf/3595/359533177011.pdf

Duquepa PA. Conocimiento de Enfermería y su Relación con el Currículo. Rev. Urug Enferm. 2018;13(1):36-44. http://rue.fenf.edu.uy/index.php/rue/article/view/252

Gallardo A. Evolución del conocimiento en enfermería. 2011. https://www.medwave.cl/enfoques/ensayo/5001.html

Meleis A. Theoretical Nursing: development and progress. 4.a ed. Pliladelphia: J.B. Lippincott and Wilkins; 2007. https://books.google.com.py/books?id=REG21RVBS14C&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Álvarez D. Enfermería en América Latina: una mirada al horizonte. av.enferm. 2015; 33(2):295-305. https://revistas.unal.edu.co/index.php/avenferm/article/view/37032/60896

UNESCO. Educación Superior. 2019. https://siteal.iiep.unesco.org/eje/educacion_superior

Rojas Reyes J, Rivera Álvarez LN, Medina Moya JL. Los currículos en enfermería y el desarrollo de las Competencias interpersonales: el caso de Colombia. Index Enferm. 2019;28(4):223-227. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962019000300013&lng=es

Pina P. El conocimiento en enfermería y la naturaleza de sus saberes. Rev. Esc Anna Nery.

;20(3):e20160079. https://www.scielo.br/j/ean/a/8ZJxbgDwkWsKZMMX5TgM4SS/?format=pdf&lang=es

Castro T. Actividad de Aprendizaje. Instituto de Ciencias y Estudio s Superiores de Tamaulipas. https://www.docsity.com/es/antologia-de-enfermeria-general/8972057/

Bastidas S. Bonilla I. Ollivella M. La formación disciplinar en programas de pregrado en enfermería: la experiencia de la universidad del Tolima-Colombia. Enfermería Docente. 2011;95:34-37 https://www.index-f.com/edocente/95pdf/95-034.pdf

Altamira R. Una justificación para comprender la naturaleza y estructura del conocimiento en enfermería. Index de Enfermería. 2022;31(1). https://doi.org/10.58807/indexenferm20224741

Altamira R. La disciplina de enfermería. Una perspectiva sobre su campo y dominio. Index de Enfermería. 2023;32(2):e14252. https://ciberindex.com/index.php/ie/article/view/e14252

Watson J. Global Effort: Caring theory put back into practice around the globe. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=N_plDAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=21.%09Watson+J.+Global+Effort:+Caring+theory+put+back+into+practice+around+the+globe+%5BInternet%5D.&ots=B0RPVNa76v&sig=4Zo3Pl-gwmTKRXoCFhR3AmFmEP4#v=onepage&q&f=false

Published

2024-01-30

How to Cite

Riofrío Terrazas, S. del C., & Saltos-Llerena, I. J. (2024). Disciplinary knowledge in the curriculum: critical view from current nursing training. Scientific Journal of Health Sciences, 6, 01–07. https://doi.org/10.53732/rccsalud/2024.e6501